Moon River

Sheet music/Noter: Moon River

EASIER VERSION: Moon River (Enkel)

 

Analyse:

 

Hipp Voicing 1: Dominant #11
Jeg har prøvd å eksperimentere med reharmonisering og bruker da særlig en teknikk som jeg kaller parallelføring av voicinger:

I takt 10 (00:29) i videoen bruker jeg en hipp voicing: x7#11
V.H: 1-(3)-b7 H.H: 9-#11.
Tersen står i parantes da det avhenger av hvor dyp voicinger er. Bb er den mørkeste voicinger der jeg “tørr” å spille med ters i venstre hånd.
Jeg tenker denne som en tritonus substitusjon for G7 som da skal lede til C. I denne voicingen er #11 tonen (G) øverst, så når melodien endrer seg til E så finner jeg denne samme voicingen som har E som #11. Det blir da Bb7#11, og det samme med topptone D (Ab7#11) LÅTER SYKT FETT, muligens litt brått på men dette er pedagogiske voicinger.

 

Hipp Voicing 2: Åpen maj#11

Takt 18-20 (00:49)
V.H: 1-5-9   H.H: 3-7-#11

Bill Evans Solo piano voicing. Denne voicingen dukket første gang opp i Bernt Moen primaviste kompedie nr 2, der det var en transkribsjon av Bill Evans: Time Remembered.

Den er kvint basert og krever litt størrelse i hendene for å mestre i alle tonearter.
(høyre hånd kan også spille seksten mellom 3 og 7, for en litt fyldigere versjon.

Den låter kult, med åpne klanger og veldig ulikt mange andre akkorder og voicinger jeg har hørt før.
Det er også en annen variant for moll11 akkorder som er mye mer vanlig. Den har jeg sett kreditert som både en Herbie Hancock og Kenny Barron voicing. Den er identisk men Høyre Hånd starter et halvtrinn mørkere.

V.H: 1-5-9     H.H: b3-b7-11.

Mer vanlig og like hipp.

Hipp Voicing 3: Halv-Hel Dominant 13 b9.

Takt 28 (01:14)
V.H: 1-#11    H.H b7-b9-3-13.

Dette er en utrolig krass voicing som er hentet fra halv-hel skalaen. Den har b9-#11 og naturlig 13, noe som skaper en spenstig klang.
Det er også et alternativ å spille den som Upper Structure voicing. Da former høyre hånden en annen akkord (i dette tilfellet moll akkord en tritonus fra grunntonen i andre omvending.) mens venstre hånda spiller grunntone-ters og septim. Sløyf grunntonen hvis man spiller med bassist.

Vh: 1-3-b7 H.H: b9-#11-6

 

Grunnteknikk:
Når jeg begynte å spille sanger med akkord og melodi i høyre hånd så spilte jeg alltid i tett leie. Grunntonen i venstre hånd og 3 toner i høyre hånd hvorav den øverste var meloditonen og de to andre var de to nærmeste akkordtonene under denne.

Slik gjør keyboardister og akkordbaserte pianister, og jeg brukte mange år på å frigjøre meg fra denne måten å spille på. Problemet blir ofte når avstanden fra venstre og høyre hånd blir stor og det høres ikke bra ut.

For klassiske pianister (som er vant til å spille mer noter) er en annen måte mer vanlig med 2 toner i venstre og 2 toner i høyre hånd. Jeg synes det låter mye finere, men det krever litt mer tenking i en overgangsfase. Denne teknikken bruker jeg de første 8 taktene og man bør spille igjennom hele sangen med denne teknikken og orginale akkorder.

(google: Moon River Lead Sheet)

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s